Пр1

Назад


Предавање 1: Упознавање / Интернет и сервиси Google-а



1 – 14. септембар 2014.


Увод: сервиси Google-a

Интернет је "мрежа свих мрежа". Интернет нема власника, већ у његовој архитектури учествују многе компаније. Физички, то је телекомуникациони систем рачунарских интернет сервера, који између себе комуникују помоћу интернет протокола. Интернет врши различите услуге, али за нас је најинтересантнија услуга претраживања и проналажења различитих веб-презентација.

Google
 је интернет претраживач. То значи да је његова сврха да обавља услуге проналажења различитих садржаја на интернету, по задатом упиту. Други претраживачи су Yahoo!, Amazon, MSN, Alexa, Microsoft, Aol, Altavista... Претраживање омогућује изузетно сложен софтвер који има унапред припремљене одговоре на сваки упит. Ти одговори су засновани на разним критеријумима, тако да на прву страну долазе они одговори „који су највише заслужили“, тј. који су најпосећенији.

Са друге стране, Google Chrome. Mozilla FirefoxOpera и Internet Explorer су прегледачи, тј. програми који корисника повезују са претраживачима. Они су примери интерфејса између корисника и претраживача.

Интерфејс је посредник између корисника и неког елемента рачунарског система. Његов задатак је да кориснику олакша комуникацију са рачунаром. Примери: графички интерфејс оперативног система MS Windows је интерфејс између корисника и командног мода (ранијег назива MS DOS). GoogleChrome је интерфејс између корисника и интернета. Класичан „живи“ пример интерфејса је човек-преводилац, који омогућава Арапину и Кинезу да разговарају.  

Google као компанија зарађује на услугама издавања својих сервиса и на маркетингу. За нас обичне кориснике сви сервиси Google-a су бесплатни. 

Главни сервиси Google-а су Gmail, YouTube, Google Translate, Google Map и Google Drive. Када се улогујемо на Gmail, уствари смо отворили налог на све сервисе Google-a.  

Gmail је најраспрострањенији веб-сервис за електронску пошту. Као такав, претеча је новог начина комуницирања на интернету – Cload Computing ("Рад у облаку“).

Сајт је место, позиција неке интернет презентације. Физички, то је неки фолдер на неком диску неког сервера, који је у власништву неког оператера који врши услуге Web hostinga, на коме се налази презентација корисника.

Интернет презентација је организовани скуп веб страница са јединственом адресом (која упућује на сајт). Презентација може бити јако опширна и захтевна, а за њену израду и одржавање потребно је високо стручно знање.

Разлика између сајта и презентације: пекара се налази у Француској улици 44. То је њен сајт (место, позиција). Кад гледаш у излог пекаре, ти видиш њену презентацију (бурек, кифле, кроасане...). Према томе, када се каже: "Иди на сајт ФК Црвене звезде", мисли се: "Погледај презентацију ФК Црвене звезде која се налази на сајту:

http://www.crvenazvezdafk.com/ ".

Блог је новија врста интернет презентације. Настао је око 2 000. године у значењима: белешке, записи, дневник, блокче. До тада су презентације правили програмери са високим нивоом знања, а сви остали субјекти на интернету су имали пасивну улогу. Указала се потреба да много већи круг корисника буде активан учесник на интернету. Блог је испунио те захтеве: за његово уређење и одржавање није потребно никакво програмирање, већ јако једноставне манипулације, као што је куцање текста, уношење слика и других објеката једноставним потезима мишем и коришћење готових „додатака“. Блог одговара приватним (индивидуалним) потребама корисника. Од једне странице (колико је имао на почетку), блог данас може имати и компликованију структуру, али је и даље врло лак за уређење и одржавање.

YouTube је сервис за прегледање и преслушавање видео спотова, најчешће музичких. На њему (са својим јединственим Google налогом, може да се управља видео садржајима, да се постављају видео садржаји, да се формирају властите плеј-листе и да се формира лични канал.

Cloud Computing ("Рад у облаку") је пример нове технологије у примени ИКТ-а (Информационо-комуникационих технологија / Information and Communications Technologies). Тај израз се односи на интеракцију између корисника и различитих сервиса који постоје на Интернету. "Облак" представља различите врсте сервиса који се налазе на интернету, а на које се корисник прикључује да би приступио веб апликацијама и обавио задатке, уместо да инсталира те исте апликациј на његовом кућном рачунару. Замислимо интернет као небо, на коме се налази мноштво облака различитих врста и величина. Сваки од тих облака представља један посебан интернет сервис на које се корисник индивидуално прикључује преко интернет прегледача. Примери сервиса који представљају Облак су:Yahoo mailGmailHotmailSkypeGoogledocs… 

"У облаку" се могу користити разне апликације, од стране хиљада корисника, без инсталирања на лични рачунар. Тенденција је да чак и оперативни систем буде "у облаку", тј. не у личном рачунару, већ на неком удаљеном серверу. Овиме се задовољава нова потреба милиона корисника да не буду статични у свом раду, него "мобилни". Све више људи свакодневно ради на више рачунара, па чак и на јавним местима и на мобилним телефонима. 

Када је у питању чување података "у облаку", Google Drive је сервис Google-а који кориснику пружа бесплатно 15 GB меморијског простора на удаљеном диску.



Нема коментара:

Постави коментар